Information om vårt TV-avtal2021-12-12T05:21:29+01:00

Information

Information om vårt TV-avtal

Föreningens TV-avtal

Information

Information om vårt TV-avtal

Föreningens avtal

På den här sidan hittar du detaljer om föreningens TV-avtal, de senaste nyheterna om bytet till Tele2 (tidigare ComHem) och praktisk information.

  • Tele2 (hette tidigare ComHem) är vår TV-leverantör sedan den 3 december 2020.

  • TV ingår i avgiften till föreningen.

  • Du behöver sätta in antennkabeln i din TV och göra en kanalsökning

Nytt TV-avtal från Tele2 (ComHem) den 3 december

Vår tidigare TV-leverantör Telenor sa upp avtalet med vår bostadsrättsförening. Under våren och sommaren 2020 jobbade föreningen aktivt tillsammans med de andra husen om ett gemensamt TV-avtal. Avtal är skrivet med Tele2 (hette tidigare ComHem). De tre Mörbylundsföreningarna har skrivit liknande avtal.

Behöver jag göra något efter den 3 december?

Ja, de nya kanalerna från ComHem sänds digitalt vilket betyder att för de flesta i huset behövs ingen TV-box längre.

  1. Sätt in antennkabeln som tidigare satt i boxen direkt in i din TV.
  2. Gör en kanalsökning efter digitala kanaler.

Under frågor och svar på denna sida så finns det mer detaljerad information om hur du gör.

Läs mer om digital-tv
Varför avslutades tv-avtalet med Telenor?2021-01-03T17:55:25+01:00

Vår tidigare leverantör Telenor sa upp avtalet med alla tre mörbylunds-föreningarna. Telenor hänvisade till för dålig lönsamhet. Telenor var inte intresserade av att omförhandla avtalet utan de tre mörbylunds-föreningarna har varit tvungna att hitta en ny leverantör.  Efter utvärdering av olika alternativ har vi gemensamt valt ComHem.

Så får du in kanaler från ComHem2020-12-04T23:17:04+01:00
  1. Sätt in din antennsladd i din TV
    Den antennsladd som suttit i boxen från Telenor kan du koppla direkt in i din TV. Om det inte går så se steg 5 i den här listan. Om du vet att det ska gå, men det ändå inte fungerar så kan du se steg 6 i denna lista.

  2. Byt källa på din tv
    Prova att byta källa på din tv med fjärrkontrollen eftersom digital-tv kan ligga på en annan källa. Det brukar finnas en knapp på din fjärrkontroll för att byta källa, den kan se ut som exemplen på bilden nedan. Hittar du knappen kan du testa att byta källa genom att trycka på den flera gånger. Eftersom tv-apparater fungerar olika, beroende på tillverkare eller modell, är det bra att titta i bruksanvisningen till din tv eller kontakta din tv-tillverkare om du är osäker på hur du byter källa.


  3. Gör en kanalsökning
    Ser du inga digitala kanaler kan du göra en kanalsökning (se bruksanvisningen till din tv eller kontakta din tv-tillverkare). Du vet att du tittar digitalt om du inte ser den rullande texten högst upp i tv-rutan längre. För att få in rätt lokala kanaler och nyheter kan du behöva ett nätverks-ID för just din ort, Stockholm har närverks-ID 41001.
  4. Kolla din tv-modell
    Nästan alla modernare tv-modeller (från ca 2008) har en inbyggd DVB-C-tuner och kan visa digital-tv. Säkerställ att din tv kan visa digital-tv. Läs annars i bruksanvisningen till din tv, eller kontakta din tv-tillverkare.
  5. Har du en äldre tv?
    Har du en äldre tv kan du behöva byta till en nyare modell eller komplettera din tv med en digitalbox. Digitalboxen kopplar du enkelt in till din tv. Läs mer om att köpa en digitalbox från Com Hem.
  6. Kolla din antennkabel
    Om du har ändrat till digital-tv men upplever en försämring av bilden kan du behöva byta antennkabel. Här kan du beställa en antennkabel som är testad och godkänd för digitala tv-signaler. Pris från 129 kr.
Vilka tv-kanaler ingår i avtalet med ComHem?2021-01-03T17:56:00+01:00
  • SVT 1
  • SVT 2
  • SVT 24
  • SVT barn
  • Kunskapskanalen
  • TV3
  • TV4
  • Kanal 5
  • Kanal 6
  • Kanal 7
  • Kanal 8
  • Kanal 9
  • Kanal 11
  • ATG Live

Föreningen har valt att börja med Com hem grundutbud. I vårt avtal ingår ComHem play där du kan streama kanaler till surfplatta, mobiltelefon eller dator. Du måste dock ansöka om tillgång till detta genom att ringa till ComHem Kundservice på 90 222.

Se mera på denna sida: https://www.comhem.se/tv/play-grundutbud

När skedde bytet från Telenor till ComHem?2020-12-04T23:16:41+01:00

Bytet från vår förra tv-leverantör Telenor till ComHem skedde klockan 12.00 Torsdagen den 3:e december 2020.

Kostar tv från ComHem extra?2020-12-04T23:17:46+01:00

Nej. TV-abonnemanget kommer ingå i föreningsavgiften som tidigare. Däremot finns det flera tillval som du kan göra på egen bekostnad. Läs mer på ComHems webbplats.

Jag har fått en retursedel från Telenor, vad betyder det?2020-11-30T22:48:32+01:00

Om du har fått en retursedel från Telenor betyder det att du har fått en TV-box från Telenor som nu ska skickas tillbaka. Ring Telenor på 020-222 222 för att få mer information.

Här kan du läsa mer om hur du går tillväga.

Vad är ”DVB-C” och varför är det viktigt?2020-12-04T23:18:07+01:00

DVB-CDigital Video Broadcasting – Cable, är en standard för digitala TV-sändningar som ComHem använder sig av. Det betyder att TV-apparater som är byggda efter 2008 kan ta emot tv-kanaler utan en extern tv-box.

Här kan du testa din tv för att se om den är modern nog för att ta emot signalen utan tv-box: https://www.comhem.se/kundservice/kolla-din-tv.

Kan din TV inte hantera DVB-C behöver du beställa en box från ComHem för att se på TV.

Behöver jag en TV-box för att se TV från ComHem?2021-01-03T17:56:42+01:00

Om din TV är från 2008 eller senare så bör du kunna koppla in antennkabeln direkt i din TV och göra en kanalsökning. Du kan enkelt kontrollera om din TV kan ta emot digitala signaler på ComHems webbplats.

Om din TV är äldre och inte kan ta emot digitala signaler så behöver du köpa en box från ComHem. Den boxen bekostar du själv. Ring ComHem på nummer 90 222 för att få mer information.

Senaste nyheterna om leverantörsbytet